حمايت از آشوبگران چرا رنگ باخت؟ پاسخ را در نظرسنجي ارتش آمريكا پيدا كنيد

یزدفردا : (خبر ويژه)کیهان:يك سايت وابسته به ضدانقلاب گرفتاري هاي بزرگ آمريكا در منطقه را از دلايل كمرنگ شدن حمايت علني دولت اوباما از آشوب طلبان درايران معرفي كرد. اين در حالي است كه معلوم شدن پايگاه ميكروسكوپي آشوب طلبان نيز در كاهش حمايت علني كاخ سفيد- در كنار تداوم حمايت پنهاني- تاثير مهمي در ماجرا داشته است.
راديو زمانه به نقل از يكي از عناصر مخالف (رسول نفيسي) كه وي را استاد دانشگاه واشنگتن معرفي كرد، گفت: مسئله و اولويت مهم آمريكا، آرام بودن منطقه است تا بتواند تا سال 2011 نيروهايش را از عراق خارج كند و در افغانستان هم به يك حد مورد پذيرش، كار به سرانجامي برسد.
راديو زمانه پرسيده بود: «با توجه به اينكه دولت آقاي اوباما پيش از اين از اعتراضات در ايران پشتيباني كرده، آيا اكنون اين جنبش به معضلي براي آمريكا تبديل شده است». نفيسي ضمن بيان پاسخ فوق اضافه كرد: «با توجه به اولويت هاي مذكور، دولت آمريكا مايل نيست جبهه جديدي را باز كند. از طرف ديگر مسئله اساسي براي اسرائيل و به تبع آن آمريكا، مسئله اتمي ايران است.»
وي گفت: برخي مقامات آمريكايي مي گويند براي رسيدن به اهداف استراتژيك كه همان خارج شدن از عراق و آرام كردن افغانستان است، بايد به تعامل با ايران در هر سطحي كه ممكن است ادامه دهيم . ديديم كه آقاي اوباما علاقه نداشت بلافاصله پس از مخالفت ها در ايران وارد معركه شود به خصوص كه نمي خواستند انگ حمايت آمريكا به جنبش سبز بخورد. گرايش دوم كه بيشتر مربوط به جناح مخالف دولت و جمهوي خواهان است، مي گويند نهايتاً حمايت از جنبش اهميت دارد.
اين عنصر مخالف اضافه كرد: اوباما از طرف جمهوري خواهان متهم مي شود به اينكه در مقابل ايران بي عملي در پيش گرفته و ايران هر كاري كه مي خواهد مي كند. آنها يكي از ضعف هاي سياست خارجي دولت اوباما را اين مي دانند كه در مقابل ايران نرمش فوق العاده نشان مي دهد و بايد هرچه زودتر در مورد تحريم ها اقدام كند.
اشاره به گرفتاري هاي كاخ سفيد در افغانستان و عراق در حالي است كه «صداي آمريكا» ديروز با انتشار بخش هاي كوتاهي از گزارش نگران كننده نيروي زميني ارتش آمريكا اعلام كرد: «روحيه سربازان آمريكايي در افغانستان به دليل افزايش زمان جنگ و اعزام به جبهه هاي متعدد به شدت ضعيف شده است. براساس اين بررسي، تعداد سربازاني كه روحيه واحد خود را بالا گزارش مي كردند، از 2/10درصد كل سربازان در سال 2007 به 7/5 درصد كل سربازان در سال جاري(2009) سقوط كرده است.»
براساس اين گزارش از هر 5 سرباز آمريكايي در افغانستان، يك نفر با مشكلات رواني حاد مانند اضطراب، افسردگي يا استرس دست به گريبان است.
راديو فرانسه به استناد همين گزارش اعلام كرد: روحيه نظامي آمريكايي در افغانستان طبق گزارش نيروي زميني بسيار خراب است. آنها به خاطر زد و خوردهاي شديد و فشار جنگ هاي عراق و افغانستان، از مشكلات رواني شديد رنج مي برند و اين در حالي است كه خودكشي در ميان نظاميان هم رو به شدت گذاشته است. اما برعكس، وضعيت رواني سربازاني كه از عراق به آمريكا برمي گردند، به خاطر زمزمه تخليه ارتش از عراق، بهتر است.
روزنامه آلماني فرانكفورت آلگماينه اخيراً در گزارشي از اوضاع افغانستان نوشت: افغانستان نمايش نااميدي غرب است. اوضاع كاملاً نااميدكننده است. ديگر از روياها خبري نيست... پس از 8 سال مداخله، جامعه بين المللي با ويرانه روبروست. سربازان خارجي بيش از هر زمان ديگري تلفات بر جاي مي گذارند. افغانستان چيزي بيشتر از چند ژنرال مبارزه با ترور را مي طلبد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا